Waar stopt marketing en begint communicatie?
Marketing en Communicatie zijn twee compleet verschillende termen, maar hebben anderzijds ook weer met elkaar te maken. Zonder marketing afdeling, is er geen communicatie afdeling. En vaak worden deze twee afdelingen in een bedrijf zelfs samengevoegd aangezien deze twee afdelingen veel overlap hebben. Om duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen deze twee afdelingen, gaan we in dit artikel beide varianten goed onder de loep nemen. We gaan kijken naar wat precies de definitie is van marketing, en wat dit inhoudt. En dit geldt ook voor communicatie. Wat is het precies en wat kun je er mee?
De betekenis van marketing
Marketing is een erg breed begrip dat in principe alle activiteiten omvat waarbij verkoper en koper bij betrokken zijn. Daarnaast houdt een marketing afdeling zich bezig met het in de markt zetten van een product of dienst. Je zou kunnen zeggen dat marketing een overbrugging maakt tussen productie en consumptie.
Wat houdt communicatie in?
Iedereen heeft wel een idee over wat communicatie inhoudt, maar het in de juiste woorden uitleggen is toch net iets lastiger. Een communicatie afdeling zorgt ervoor dat alle communicatie omtrent de organisatie piekfijn in orde is. Of het hierbij nu gaat om de huisstijl van het bedrijf, de manier waarop ze bepaalde brieven of persberichten schrijven, of het bedrijf in de pers wordt genoemd en meer. Daarnaast spelen communicatieplannen hierbij ook een rol, dit is waarschijnlijk een van de eerste dingen waaraan je denkt wanneer je het hebt over communicatie.
De aansluiting van marketing en communicatie
Het zijn twee compleet verschillende onderdelen, maar toch ook weer heel hecht aan elkaar verbonden. Benieuwd wat Marketing en Communicatie voor jou kunnen betekenen? Ga dan zeker eens advies vragen aan een marketing en communicatie bureau, zij zullen vast en zeker bereid zijn om je hier meer over te vertellen.