
Zoekmachine optimalisatie in 2019, waar moet je op letten?
De manier waarop zoekmachines websites beoordelen verandert continu. Door updates in het algoritme worden nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd en dat kan een flinke impact hebben op je posities in zoekmachines. Het optimaliseren van een website is dan ook een doorlopend proces waarbij nieuwe ontwikkelingen scherp in de gaten gehouden dienen te worden. Ook in 2019 zijn er weer een aantal belangrijke ontwikkelingen waarmee je rekening dient te houden bij het optimaliseren van je website.
Google EAT
De betrouwbaarheid van je website is een belangrijke ranking factor. Google heeft met Google EAT kenbaar gemaakt dat de autoriteit, reputatie en vertrouwen van je website van groot belang zijn. Betrouwbare websites kunnen hoger in de zoekresultaten verschijnen dan onbetrouwbare tegenhangers met gelijkwaardige content. Hoe je hier concreet op kan inspelen? Voor vertrouwen is bijvoorbeeld de aanwezigheid van backlinks een goed voorbeeld. En dan niet van spammy sites, maar van hoogwaardige websites met een hoge autoriteit. Dit online marketingbureau kan je daarbij helpen. Maar ook klanten reviews, contactgegevens en een betrouwbare auteur zijn factoren die worden meegenomen.
Structured data en rich snippets
Structured data en rich snippets bestaan al eventjes, maar deze ontwikkeling wordt steeds verder ontwikkelt. Door middel van een stukje code kan extra informatie over de content verschaft worden. Zo kun je meer informatie over een product toevoegen zoals de voorraad, het merk, de prijs en het gewicht.
De benodigde code is te genereren met behulp van de documentatie op schema.org. Je kan de code vervolgens op verschillende manieren op je website implementeren. JSON-LD, Microdata en RDFA zijn hiervoor veel gebruikte manieren. Nadat je het geïmplementeerd hebt kan je het door middel van de structured data testing tool controleren en eventueel aanpassen.
Dankzij de aanvullende informatie kan Google de content op je website beter begrijpen. Daardoor kan de zoekmachine ervoor kiezen om je zoekresultaat als ‘rich snippet’ te weergeven. Dit is een extra opvallend resultaat. Deze extra opvallende resultaten kunnen voor een verhoging van de CTR zorgen. En dat merk je in bezoekersaantallen!
Mobiele versie
Tot slot is ook het optimaliseren van de mobiele versie van je website erg belangrijk. Dit is de afgelopen jaren al belangrijk geweest maar staat nog steeds hoog op de lijst. Het gaat dan niet alleen om het feit dat er een mobiele versie van je website is, het moet ook werken! Je ziet steeds vaker dat de website wel responsive is, maar bepaalde content alsnog niet goed wordt weergeven. Met behulp van de mobile friendly test kan je controleren of een pagina goed wordt weergeven. Natuurlijk kun je het ook handmatig controleren op verschillende telefoons of door middel van de Chrome browser. Bij de mobiele versie van je website speelt ook de pagina snelheid een belangrijke rol. Een langzame website soort voor irritaties bij gebruikers. Als je website een lange laadtijd heeft zal de bounce-rate stijgen en dat kan weer gevolgen hebben voor je posities. Al met al zijn dit een aantal belangrijke ontwikkelingen die je zeker niet mag vergeten tijdens het optimaliseren van je website in 2019.