De zin en onzin van winterbanden
Rond oktober valt de eerste mailing van je garagehouder in de brievenbus. De winter komt er weer aan, het is tijd voor winterbanden. Jij denkt in zo’n geval wellicht dat het commerciële onzin is. Verveeld leg je de mailing weg. Het is inderdaad waar dat we de afgelopen jaren ronduit warme winters hebben gehad. Met temperaturen die nauwelijks onder het minpunt kwamen leek het wel herfst. Je kan echter niet voorspellen wat het weer zal gaan doen dit jaar. Lijkt het er rond de kerst nog op dat de winter BBQ weer zal leveren; na de jaarwisseling kan het veranderen.
Wel of geen winterbanden voor jouw auto
Wanneer je rijdt in een auto van de zaak dan zorgt je baas ervoor dat er winterbanden onder jouw auto komen. Het is in Nederland nog niet wettelijk verplicht dat er winterbanden onder je auto komen, net als je houder voor je Galaxy S2. In het buitenland is dit al wel verplicht. Je baas heeft het goed bekeken met die verplichte winterbanden. We vertellen je waarom.
Het verschil tussen winterbanden en zomerbanden
Zelfs bij een matige winter heb jij al profijt van je winterbanden. Dat omslagpunt ligt bij 7 graden Celsius; een temperatuur die snel behaald wordt. Zomerbanden worden harder onder 7 graden waardoor je minder grip op de weg hebt. Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt en houden dus meer grip op de weg. Daarnaast heeft alles te maken met de profieldiepte. Zomerbanden hebben een ondieper profiel dan winterbanden.
Verwissel winterbanden op tijd
Na de IJsheiligen is de kans op nachtvorst verkeken. Je moet nu echt je winterbanden weer omruilen voor zomerbanden. Winterbanden hebben namelijk de eigenschap dat je auto meer brandstof verbruikt. Daarnaast zullen winterbanden sneller slijten wanneer je lang bij een temperatuur boven 7 graden ermee rond rijdt.