YouTube effectief inzetten als marketingtool!
YouTube is als opvolger van Google de op een na grootste zoekmachine ter wereld. Meer
dan een miljard gebruikers kijken dagelijks content op YouTube. Daarom is het ook niet gek
dat steeds meer bedrijven YouTube inzetten als marketing tool. Maar hoe doe je dit nou
eigenlijk? In dit artikel geven we je een aantal tips om YouTube effectief in te zetten voor
jouw bedrijf.
Kies je strategie
Wanneer je als bedrijf YouTube wil gaan inzetten als marketing tool kun je kiezen uit
verschillende strategieën. De eerste optie is om een eigen YouTube-kanaal te starten als
bedrijf en zelf content te creëren. Deze content kan bestaan uit instructievideo’s, feitjes,
Q&A’s, uitleg, tips en tricks en dergelijke. Hierbij komt dus wel de creatie van video’s kijken
wat een tijdrovend klusje kan zijn.
De tweede optie is het inzetten van influencer marketing via YouTube. Er zitten talloze
influencers met een extreem groot bereik op YouTube. Je hebt hiervoor geen eigen kanaal
nodig, maar gaat een samenwerking aan met verschillende influencers. Op deze manier
zorgen zij voor het creëren van content en maak je gebruik van hun al bestaande bereik.
Hier zit natuurlijk ook een groter kostenplaatje aan verbonden. Het is van belang om een
strategie te kiezen die bij het bedrijf en merk past.
Relevante video’s
Of je nu kiest voor een eigen YouTube account of influencer marketing via Youtube, bij
beide opties is het van belang dat er relevante content wordt gemaakt met betrekking tot je
bedrijf en product of dienst dat je aanbiedt. Daarbij is het wel belangrijk dat het geen
verkooppraatje wordt. Mensen zijn niet op YouTube om iets te vinden om te kopen, maar
willen misschien wel meer informatie over een product of dienst of zijn gewoon op zoek naar
een leuke of informatieve video. Een video met een goede storyline of instructievideo's doen
het vooral goed op YouTube.
Creëer een pakkende kanaal trailer
Het is een must om klanten welkom te heten op jouw YouTube bedrijfskanaal. Deze video
hoeft echt niet lang te zijn, juist kort en krachtig is waar het om draait. Stel jezelf als bedrijf
voor in een video van 30 tot 60 seconden, zodat je volgers weten wat ze van je kunnen
verwachten.
Interactie is key
Interactie is op YouTube, net zoals op andere social media kanalen, een van de
belangrijkste onderdelen. Probeer content te maken waarop mensen willen reageren. Stel
bijvoorbeeld een vraag aan het einde van je video. Wil je meer likes op jouw YouTube
video’s? Dan kan je je video een boost geven met de YouTube likes van Followersnet. Krijg
jij veel likes en reacties op je video? Dan heb je kans op de Trending pagina beland en nog
meer views trekt, en dat willen we natuurlijk allemaal!