Waarom een gebruiksvriendelijke website je nieuwe klanten op kan leveren

Waarom een gebruiksvriendelijke website je nieuwe klanten op kan leveren

Je hebt ze vast wel eens bezocht: Een website waarop je na een zoektocht via zoekmachines op landde en zocht naar een oplossing voor je probleem, maar na 10 minuten rondklikken nog steeds niet hebt gevonden wat je wilde. De eigenaar van de website heeft misschien wel een groot budget vrijgemaakt om vindbaar te zijn in zoekmachines en haalt er nu niets uit. Dit komt doordat de website is gemaakt om te ranken in zoekmachines, maar de bezoeker helemaal niet in het ogenschouw is genomen. Wat heb je aan een groot aantal websitebezoekers als deze slecht of helemaal niet kunnen worden omgezet naar klanten?

gebruiksvriendelijke website

Hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?

Al zullen er altijd wel meningen zijn over wat nu gebruiksvriendelijk is en wat niet, toch zijn er onderdelen die iedereen belangrijk vindt als zij een website bezoeken.

 

  • Een belangrijk onderdeel hierbij is de structuur op de website. Is er een logische menustructuur aanwezig en kan ik alles goed vinden of is er bijvoorbeeld een zoekfunctie op de site die ik kan gebruiken om even snel iets te vinden.
  • Bezoekers willen niet je hele website en al je content lezen, helaas want je hebt waarschijnlijk ontzettend veel en tofs te vertellen. Toch scannen heel veel mensen vooral een website. Zorg dus dat je de website goed kunt scannen en er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van voldoende witruimte en tussenkoppen.
  • Websitebezoekers zijn erg geneigd ergens op te klikken. Zorg dus dat je voldoende klik-elementen binnen je website hebt, maar ook weer niet te veel. Je wilt mensen naar de juiste pagina leiden en hen niet afleiden door een vervelende pop-up over iets dat de bezoeker wellicht helemaal niet interesseert. 
  • Website snelheid. Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden, maar een snelle website levert je meer klanten op. De spanningsboog van mensen is online nog kleiner dan offline en dus wil je mensen niet te lang laten wachten met een voorvertoning van je website. Een snelle website kan jouw conversiepercentage verhogen

De voordelen van een gebruiksvriendelijke site

In de eerste alinea werd het hopelijk al duidelijk, maar het kan je echt klanten kosten als je website niet gebruiksvriendelijk is. Je wilt frustratie voorkomen en mensen direct aan jouw bedrijf verbinden. Al kiezen sommigen misschien niet direct voor jouw product of dienst, maar als je een goede gebruikservaring achterlaat zullen mensen eerder geneigd zijn om je website nogmaals te bezoeken. Ga dus vooral aan de slag met het maken van een gebruiksvriendelijke website om geen omzet mis te lopen.

Reageren is niet mogelijk.