The value chain van Porter

The value chain van Porter

De Nederlandse vertaling van ‘The value chain’ is waardeketen. Dit is de reeks afdelingen die waarde creëren, verdeeld in primaire activiteiten. Denk hierbij aan productie, marketing maar ook de verkoop en ondersteunende activiteiten zoals inkoop, onderzoek, ontwikkeling en personeelsbeleid. Je hebt hierbij de primaire activiteiten zoals de ingaande logistiek, operaties, uitgaande logistiek, verkoop en marketing en service. En de ondersteunende activiteiten zoals net genoemd. Dit alles heeft Porter weergegeven in The value chain van Porter.

Het doel

Wanneer een onderneming opzoek is naar concurrentievoordeel, kijken ze vaak niet verder dan hun eigen waardeketen. Terwijl ze dit juist wel zouden moeten doen. Zij moeten de waardeketen van de supply chai-partners buiten het bedrijf in het oog houden. Deze partners kunnen namelijk hun customer value delivery system helpen verbeteren. Daarmee dragen ze bij aan het leveren van waarde voor de eindklant en dat is natuurlijk het voornaamste doel.

Tevreden klanten

Iedereen wil tevreden klanten. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Het antwoord op deze vraag is een klantrelatiemanagement. Zorg dat je klanten loyaal blijven en zich positief uitlaten over het bedrijf en de producten. Ouderwetse mond-tot-mond reclame werkt nog altijd effectief. Houdt alle klanten vast, en houdt ze tevreden. Wanneer je een klant verliest betekent dit meer dan alleen een eenmalig verlies van de omzet, je maakt ook verlies in de toekomst. Want toekomstige aankopen van deze verloren klant zitten er dan ook niet meer in. Des te meer reden om je klanten altijd tevreden te houden. De waarde van de aankopen van een klant is de customer lifetime value. Daarnaast is het ook handig om het klantaandeel te vergroten. Dit is het aandeel dat een bedrijf heeft in het door een klant totaalaantal gekochte producten en of diensten.  Het uiteindelijk doel van klantrelatiemanagement is om een hoge customer equity te bereiken. Dit is de som van de customer lifetime value van alle klanten van het bedrijf.  Zeker in de wereld van marketing is dit van groot belang.

Reageren is niet mogelijk.