Waar staan de 4 C’s voor?
Vrijwel iedereen is bekend met de 4P’s van de marketingmix. Dit is een hele oude methode om de klant te voorzien in hun behoefte en vraag. De focus hiervan, verschuift langzaam naar de 4 C’s. Dit staat voor Customer Solution, Cost to consumer, Convenience en Communication. Het is een hulpmiddel om de organisatie op klantgerichte wijze in de markt te zetten, en dit kan door het toepassen van de 4 C’s. Je zou kunnen zeggen dat men overstapt van de oude marketingmix naar de nieuwe. Er zitten namelijk aardig wat verschillen tussen deze beide varianten van de marketingmix, en er wordt steeds vaker geneigd naar de 4C’s.
Customer Solution
Het idee hiervan is dat de organisatie denkt vanuit de klant. Wat wil de klant precies? Waar ligt de vraag? Voor welk probleem biedt jouw organisatie een oplossing? Een heel belangrijk onderdeel hierbij zijn de USP’s. (Unique Selling Points) Wat maakt jouw organisatie zo uniek? Wat heb jij te bieden dat andere niet hebben?
Cost to Consumer
Ook hierbij geldt de consument als leidraad. Een klant gaat uit van zijn eigen normen en waarden en let niet alleen op de prijs. Neem bijvoorbeeld duurzaamheid, dit gaat ook een steeds grotere rol spelen.
Convenience
Moderne klanten houden van gemak. Het moet niet te ingewikkeld zijn en niet te veel tijd kosten. Wanneer de klant te veel moeite moet doen, haakt hij af. Een organisatie kan hier makkelijk op inspelen, door gemak aan te bieden. Doe dit bijvoorbeeld door snel te leveren, of 24/7 bereikbaar te zijn.
Communication
Het laatste onderdeel van de 4C’s gaat over communicatie. Een klant wil graag inspraak hebben op het product. Dit kan door middel van interactie. Heeft een klant een klacht over een product? Dan moet hij of zij dit snel en gemakkelijk kunnen melden. Wees hierbij laagdrempelig.