Scoren als bedrijf? Doe aan online marketing!
Tegenwoordig gaat steeds meer online en weten we ook niet beter. Als we een strijkijzer, een mooi kledingstuk of een cadeautje voor iemand nodig hebben, schakelen we eerder mister Google in, dan dat we zelf op pad gaan en rondneuzen. Binnen 3 seconde weet je waar je jouw behoefte kunt vinden en dat allemaal dankzij het internet. Internet is dus voor veel consumenten een grote hulpbron en online shoppen neemt dan ook steeds meer toe. Voor bedrijven betekent dat zij mee moeten gaan met deze trend en zij moeten doen aan online marketing oftewel SEO. Maar wat is dat, SEO?
Zoekmachine optimalisatie
SEO staat voor Search Engine Optimalization oftewel in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Als consumenten online surfen voor goederen en diensten zullen zij gebruik maken van de zoekmachine. Zij zullen een keyword intikken in de zoekmachine balk en daar komen een paar resultaten uit van pagina 1 tot 100 of meer of minder. Online consumenten zijn lui en zullen niet snel verder kijken dan de 1e of soms de 2e pagina. Dit betekent dat jij als bedrijf op de eerste pagina wilt staan en dan nog het liefst boven de paginavouw. Consumenten zullen dan jouw website aanklikken en eventueel tot een aankoop overgaan.
Hoe zorg je dat je bovenaan komt?
Dat kan door verschillende tactieken die je eigenlijk als combinatie zou moeten gebruiken. Zo kun je doen aan linkbuilding, waarbij je probeert een link te krijgen op een andere website die linkt naar jouw website. Verder kun je doen ook doen aan content optimalisatie waarbij je de teksten die je schrijft op jouw website SEO-proef schrijft. WordPress heeft bijvoorbeeld een ingebouwde SEO-functie, waarmee je kunt checken of wat je op jouw website zet ook SEO goedgekeurd is. Heb je weinig ervaring met WordPress of wil je een website beginnen? Volg dan een cursus WordPress. Een andere handige tool is om SEO te koppelen aan sociale media ook met uitgaande links naar jouw website. Verder zijn er nog tal van mogelijkheden en blijft SEO erg ingewikkeld. Bovendien moet je altijd up-to-date blijven, want Google veranderd om de zoveel tijd haar regels. Wat werkt in 2017 werkt misschien niet meer in 2020. Daarom is het sterk aan te raden om voor bedrijven en beginnende start-ups (met een website of online verkooppunt), een cursus SEO te volgen.