Het belang van een eigen bedrijfsidentiteit?

Het belang van een eigen bedrijfsidentiteit?

Het belang van een eigen bedrijfsidentiteit?

Wil je vertrouwen creëren bij je klanten, dan is het belangrijk dat de identiteit van jouw bedrijf solide is. Wanneer de bedrijfsidentiteit onduidelijk is of zaken spreken elkaar tegen, dan kan dat ervoor zorgen dat klanten vertrouwen verliezen in jouw bedrijf. Bedrijfsidentiteit is dus meer dan alleen een missie en een goede slogan. Het is terug te vinden in alle communicatie uitingen, op de website en in marketingmateriaal. Maar zeker ook in de manier waarop jij omgaat met klanten en eventuele werknemers. Tijdens het netwerken is het dan ook belangrijk om de bedrijfsidentiteit te laten zien in jouw manier van communiceren. Dit geeft anderen een gevoel van zekerheid; ze weten waar ze aan toe zijn.

Vertrouwen voor respons

Dat klanten jou en jouw bedrijf vertrouwen is belangrijk voor de gezondheid van jouw bedrijf. Wil je bijvoorbeeld producten of diensten verkopen? Dan ben je afhankelijk van respons uit de markt. Personen of organisaties uit verschillende netwerken moeten jouw product of dienst willen afnemen. En voordat ze dit willen, moeten ze vertrouwen hebben in waar jouw bedrijf voor staat en wat het kan. Een duidelijke bedrijfsstrategie, die breed uitgedragen wordt, is dus een must-have voor een goedlopend bedrijf dat solide in de markt staat.

Blijf in beweging

De identiteit van jouw bedrijf staat nooit stil. Bedrijfsidentiteit is onderhevig aan interne veranderingen in jouw bedrijf, maar bijvoorbeeld ook aan veranderingen in de markt en aan technologische ontwikkelingen. We weten dat al deze zaken constant in beweging zijn. Zo ook dus jouw bedrijfsidentiteit. Het is goed je hier bewust van te zijn en je hiermee bezig te houden, ook wel identity management genoemd. Wees je bewust van wat er in jouw bedrijf en om je heen verandert en of dit een kans zou zijn om jouw bedrijf naar een hoger plan te tillen. Ga je structuren aanpassen in jouw bedrijf, denk er dan ook aan dat jouw bedrijfsidentiteit misschien wel mee moet veranderen. Overigens is het ook goed je te beseffen dat je niet verplicht bent om jouw bedrijf en haar identiteit aan te passen wanneer er in de markt of technologie dingen veranderen. Je bedrijfsidentiteit is ook een kompas om jouw bedrijf door zulke externe veranderingen heen te leiden en je kunt het dus juist gebruiken om te ontdekken waar je aan vast wilt houden.

Reageren is niet mogelijk.